Projekt Szkoła Życzliwości
„Pragniemy stworzyć szkołę marzeń, w której każda osoba będzie cieszyć się życzliwością i szacunkiem społeczności szkolnej, a problemy będą
rozwiązywane na bieżąco i wyłącznie na drodze współpracy i porozumienia” (fragment Programu Wychowawczo-Profilaktycznego SP405)
W naszej szkole realizowany jest projekt „Szkoła Życzliwości” – inicjatywa, której celem jest tworzenie przyjaznego środowiska szkolnego opartego na wzajemnym szacunku, empatii i otwartości.
Projekt rozpoczął się już w pierwszym roku działalności naszej szkoły. Obejmuje on zajęcia dla uczniów klas 5-7, prowadzone przez terapeutę pedagogicznego oraz psychologa szkolnego w II półroczu. Spotkania te koncentrują się na nauce komunikacji bez przemocy (NVC) według Marshalla B. Rosenberga, radzeniu sobie z emocjami, rozwiązywaniu konfliktów oraz kształtowaniu wartości i postaw takich jak życzliwość, współpraca, odwaga, zrozumienie, empatia i bezinteresowność.
W pierwszym etapie projektu uczniowie brali udział w warsztatach integracyjnych, dyskusjach o problemach społeczności szkolnej oraz przygotowali scenariusz i nagrali film promujący postawy życzliwości.
W roku szkolnym 2024/2025 działania zostały poszerzone o tematykę konfliktów i mediacji szkolnej. Uczniowie uczyli się rozpoznawania emocji towarzyszących konfliktom, poznawali różne style ich rozwiązywania oraz rozwijali umiejętności komunikacji interpersonalnej, w tym aktywnego słuchania, zadawania pytań i udzielania informacji zwrotnej.
W kolejnych latach planujemy przygotowanie całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli i rodziców – do wdrożenia mediacji rówieśniczych zgodnie
z rekomendacjami Rzecznika Praw Dziecka.
Projekt „Szkoła Życzliwości” to wyraz naszej troski o dobrostan uczniów i świadome budowanie relacji opartych na zrozumieniu, szacunku i dialogu.
