Projekt Szkoła Życzliwości
„Pragniemy stworzyć szkołę marzeń, w której każda osoba będzie cieszyć się życzliwością i szacunkiem społeczności szkolnej, a problemy będą
rozwiązywane na bieżąco i wyłącznie na drodze współpracy i porozumienia” (fragment Programu Wychowawczo-Profilaktycznego SP405)
Czy chcesz, aby nasza szkoła była miejscem, w którym zawsze panuje atmosfera życzliwości, akceptacji i porozumienia, gdzie ludzie pomagają sobie i się wspierają? Dołącz do nas!
Zapraszamy uczniów kl. 5-7 na spotkania Szkoły Życzliwości.
Na zajęciach rozwijamy umiejętności komunikacyjne i współpracy w sytuacji rozbieżności dotyczącej interesów, poglądów oraz dostarczamy wiedzę na temat mediacji szkolnej i rówieśniczej jako konstruktywnego sposobu rozwiązywania konfliktów.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, we wtorki, w godz. 14:45-15:45 w sali 307.
CELE SZCZEGÓŁOWE ZAJĘĆ
Cele terapeutyczne
– rozwijanie samoświadomości (lepsze poznanie siebie i swoich możliwości);
– odreagowanie napięć emocjonalnych w różnych formach aktywności;
– stworzenie warunków do nawiązania pozytywnych relacji z innymi;
– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
– kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Cele edukacyjne
– dostarczenie wiedzy na temat stylów rozwiązywania konfliktów;
– dostarczenie wiedzy na temat komunikacji interpersonalnej;
– doskonalenie umiejętności porozumiewania się z rówieśnikami;
– dostarczenie wiedzy na temat mediacji szkolnej;
– dostarczenie wiedzy na temat prowadzenia mediacji w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych.
Cele rozwojowe
– zaspokojenie potrzeby akceptacji;
– zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa w grupie;
– zaspokojenie poczucia przynależności do grupy;
– zaspokojenie potrzeby aktywności.
Treści programowe zajęć:
– integracja grupy (budowanie poczucia bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji, określanie wspólnego kontraktu);
– konflikty szkolne (zapoznanie uczniów z pojęciem konfliktu szkolnego, określanie emocji doświadczanych w trakcie konfliktu, zapoznanie z indywidualnymi stylami rozwiązywania konfliktów);
– komunikacja interpersonalna (zapoznanie uczniów z pojęciem komunikacji interpersonalnej: werbalnej i niewerbalnej, nauką prowadzenia dialogu, formułowania pytań, aktywnego słuchania i przekazywania informacji zwrotnej;
– mediacja szkolna (zapoznanie z pojęciem mediacji szkolnej i rówieśniczej, zasadami i etapami prowadzenia mediacji, zawieraniem porozumienia oraz poznaniem kompetencji mediatora rówieśniczego).
Metody i techniki
– metoda komunikacji „Porozumienie bez przemocy” (NVC) opracowana przez Marshalla B. Rosenberga;
– rundka, praca w kręgu, „burza mózgów”, dyskusja, odgrywanie ról i scenek (drama), swobodna ekspresja plastyczna, gry i zabawy.
Zapraszamy do udziału w projekcie.

Anna Piech – terapeuta pedagogiczny
Paweł Michalski – psycholog szkolny