„Pragniemy stworzyć szkołę marzeń, w której każda osoba będzie cieszyć się życzliwością i szacunkiem społeczności szkolnej, a problemy będą rozwiązywane na bieżąco i wyłącznie na drodze współpracy
i porozumienia” (fragment Programu Wychowawczo-Profilaktycznego SP405)
Czy chcesz, aby nasza szkoła była miejscem, w którym zawsze panuje atmosfera życzliwości, akceptacji
i porozumienia, gdzie ludzie pomagają sobie i się wspierają?
Dołącz do nas!
Zapraszamy uczniów kl. 5-7 na spotkania Szkoły Życzliwości.
W tym półroczu na zajęciach będziemy rozwijać umiejętności komunikacyjne i współpracy w sytuacji rozbieżności dotyczącej interesów, poglądów oraz dostarczać wiedzę na temat mediacji szkolnej
i rówieśniczej jako konstruktywnego sposobu rozwiązywania konfliktów.
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu, we wtorki, w godz. 14:45-15:45. Pierwsze zajęcia odbędą się we wtorek, 18.02. Zbiórka pod salą 307.
CELE SZCZEGÓŁOWE ZAJĘĆ
Cele terapeutyczne
– rozwijanie samoświadomości (lepsze poznanie siebie i swoich możliwości);
– odreagowanie napięć emocjonalnych w różnych formach aktywności;
– stworzenie warunków do nawiązania pozytywnych relacji z innymi;
– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
– kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Cele edukacyjne
– dostarczenie wiedzy na temat stylów rozwiązywania konfliktów;
– dostarczenie wiedzy na temat komunikacji interpersonalnej;
– doskonalenie umiejętności porozumiewania się z rówieśnikami;
– dostarczenie wiedzy na temat mediacji szkolnej;
– dostarczenie wiedzy na temat prowadzenia mediacji w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych.
Cele rozwojowe
– zaspokojenie potrzeby akceptacji;
– zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa w grupie;
– zaspokojenie poczucia przynależności do grupy;
– zaspokojenie potrzeby aktywności.
Treści programowe zajęć będą dotyczyły:
– integracji grupy (budowanie poczucia bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji, określanie wspólnego kontraktu);
– konfliktów szkolnych (zapoznanie uczniów z pojęciem konfliktu szkolnego, określanie emocji doświadczanych w trakcie konfliktu, zapoznanie z indywidualnymi stylami rozwiązywania konfliktów);
– komunikacji interpersonalnej (zapoznanie uczniów z pojęciem komunikacji interpersonalnej: werbalnej
i niewerbalnej, nauką prowadzenia dialogu, formułowania pytań, aktywnego słuchania i przekazywania informacji zwrotnej;
– mediacji szkolnej (zapoznanie z pojęciem mediacji szkolnej i rówieśniczej, zasadami i etapami prowadzenia mediacji, zawieraniem porozumienia oraz poznaniem kompetencji mediatora rówieśniczego).
Metody i techniki
– metoda komunikacji „Porozumienie bez przemocy” (NVC) opracowana przez Marshalla B. Rosenberga;
– rundka, praca w kręgu, „burza mózgów”, dyskusja, odgrywanie ról i scenek (drama), swobodna ekspresja plastyczna, gry i zabawy ruchowe.
Zapraszamy do udziału w projekcie.
Zespół Szkoły Życzliwości